zaterdag 28 augustus 2010

Wemeldinge wrakexploratie

Wemeldinge wrakveld onderzoek voor camping Linda zaterdag 28 augustus 2010

[inleiding]
Dat er wrakken voor de kust bij Wemeldinge liggen weten de meesten, zo ligt er de Tholen 10, Galjoen zonder Poen en recentelijk de door Geert Tieman geïdentificeerd MD2.

Meer naar het Oosten liggen ook diverse wrakken welke nog minder bekend zijn bij de meeste duikers. Rik en ik hebben vandaag voor ons een nieuw wrak bedoken.

Alvorens dit te kunnen doen, hebben we met het onderzoeksschip van de WDSR de Karin Rose het wrakveld in kaart gebracht. Van ieder wrak of punt zijn exact de coördinaten diepte en lengte van het wrak vastgesteld. Met deze gegevens en een analyse ervan (lengte breedte, ligging, stroming) zaterdagmiddag naar Wemeldinge gereden.

De planning; besloten om van Wrak I welke op 28m diepte ligt een oversteek van 50 meter te maken naar wrak II, D12 EAN32 maximale tijd op wrakken 60 minuten 20 minuten deco, gemiddeld 22-24m diepte.

[De duik]
Boven water met de GPS naar wrak I gezwommen, anker (blok lood met double-ender aan de reel) gedropt en erachteraan gedoken. Precies op wrak I geland (op 2 meter nauwkeurig, coördinaten WDSR zijn erg nauwkeurig), omdat het anker precies erop gegooid was eerst oost/west gezwommen om zeker te zijn dat we niet op de bodem maar het wrak zwommen, na een check een klein rondje op dit kleine wrak gemaakt. Het steekt gemiddeld een meter of 2 maar details ontbreken. Erg mooi begroeid, veel leven, zowel sponzen, kreeften, steenbolk en al het mooie van de OS bij elkaar! Een deel van dit wrak bekeken en een lijn erop gelegd. Wrak ligt op 26-29m diepte.

[Oversteek]
Van wrak I naar wrak II, uit de GPS metingen bleek dat we ongeveer 50-80 meter verder moesten zijn, strakke koers aangehouden en na 70 meter en diverse keren de gidslijn vastgezet te hebben doemde een enorm wrak op! We "landde" op de voorkant van het schip op een diepte van ongeveer 21 meter. De reel was inmiddels voor 75% "leeg" (400 feet (125 meter)) en besloten om dit wrak met de tweede reel te exploreren. Rik zijn primaire lamp ging uit, waarschijnlijk batterij leeg, Heser gepakt, inschatting gemaakt over zicht (2-3m) en besloten door te duiken, nog 3 backup-lampen beschikbaar dus geen probleem, signalen goed te zien en dichter bij elkaar blijven.

[Wrak II]
Reel vastgezet aan de andere lijn en via de bakboord kant van het schip naar de achterkant gezwommen, onderweg diverse ruimen aan de linkerkant gezien en na een tijdje enkele platen staal gepasseerd de achterkant bereikt. Bij de achterkant gezocht naar schroeven of roer, roer gevonden, een roer van een meter of 1,5 hoog en 2m lang (ligt in het zand en aardig begroeid) en wrak steekt enorm, zeker een meter of 3-4.

Na het roer goed bekeken en gefilmd te hebben via de stuurboord kant richting de boeg. Op de achterkant mogelijk het stuurwiel gevonden, dat moeten we de volgende keer zeker opnieuw bekijken en eventueel filmen. Een beetje in het midden van wrak uitgereeld en zodoende de ruimen doorgezwommen waar je links en rechts de stalen muren van het schip ziet staan, imposant! De voorkant na een tiental minuten bereikt en een enorme bolder doemde op, gefilmd en de boeg goed bekeken. Inmiddels was de duikklok bij 45 minuten beland en met gemiddeld 21-24m diepte, tijd om terug te gaan. Teruggereeld, via de achterkant van het schip, bakboord kant richting de koppeling met Reel I. Bij reel I aangekomen nog een paar minuten gespendeerd om te kijken wat de penetratiemogelijkheden waren, er zijn enkele ruimtes waar je in kan, niet eenvoudig en ze ogen wat krap maar het is mogelijk. Het zicht was te slecht om goed te zien wat en of er nog wat te zien was. het wrak meet ongeveer 35-40m lengte! Na 50 minuten wrak II verlaten en de terugweg ingezet.

[terugweg]
De terugweg, we verwachtte geen stroom tegen maar dat gebeurde dus toch, blijkbaar is er een soort circulaire stroming op deze plek wat in ons nadeel werkte. 3 dagen na volle maan, extra stroming en bijzonder veel groenvoer op de lijn zorde ervoor dat we later dan gepland op Wrak I terugkwamen, gedachte reel losknippen, vastzetten en lijn volgen kwam op maar nog niet nodig. De route van wrak II naar wrak I gaat door een "put" van 28-32m. Op wrak I hadden we flink wat lijn gelegd die ook eerst opgeruimd moest worden, de stroming inmiddels flink aangetrokken (we zaten op minuut 60 van de duik, gemiddeld nog steeds 22-23m) zorgde ervoor dat mijn luchtverbruik omhoog ging en mijn manometer flink omlaag. Nadat de lijn op wrak I ook opgeruimd was de terugweg ingezet, ook hier flinke stroom tegen en bewust tempo omlaag gehaald. Tijdsduur 64 minuten toen we wrak I verlieten.

[deco schema]
Conservatief deco-schema aangehouden, dit omdat we veel moesten "werken" vooral terug met tegenstroom ging het harder dan verwacht en gecalculeerd. Uiteindelijk 1@12 2@9 10@6 1,5@5 1,5@4 5@3 1@2 1@1. Zicht aan einde van de deco was zo slecht (<0,3m) en daardoor was het wat complexer om een deco tijd aan te geven, uiteindelijk vingers tellen door Rik gaf de oplossing. Gas voorraad was inmiddels flink geslonken maar net voldoende. Na 97 minuten uiteindelijk staken we het hoofd boven water.

Water uit, naar de auto lopen en nagenieten!!!! Wat een prachtige duik.

[Leassons learned]
Meer gas meenemen, we twijfelen nog voor de volgende keer over een alu80 bodemstage met ean32 of een decobottle met 100%. Een D12 is in ieder geval krap voor deze duik. MG is toch een stuk ingewikkelder als je een bodemprofiel MOET volgen. Dus conservatiever plannen hierop.

Wrak I, volgende keer wel gebruiken als tussenstation, om op de landen en te checken of alles in orde is, maar geen of weinig lijn meer op leggen, zeker geen exploratielijn meer, wrak I is minder interessant om te beduiken. Wrak II direct benaderen is om andere redenen een mindere optie.

Duik gemaakt met EAN32 en dit zijn toch wel de duiken waarom we o.a. een tech1 opleiding zijn gaan volgen, dit zijn gewoon deco duiken waar je goed moet plannen en calculeren en dan nog passen we zaken aan voor de volgende keer!

Eventueel 30/30 inzetten, om potentiele narcose en sneller onderzoek mogelijk te maken, ook met "werken" op wrak I bij terugtocht had een lichter gas wellicht wat handiger gewerkt.

[Tot slot]
Tip/voorwaarde voor deze duik vanaf te kant te maken, goede conditie, het is toch een stukje zwemmen in het begin en ook tussen de wrakken en van wrak I naar de kant is het een stuk zwemmen, slechte conditie is geen goed idee voor deze duik, inschatting, minimum/medium fitness voldoet, eronder zeker niet.

[Vervolg]
We gaan nog een paar duiken op deze wrakken maken, simpele reden omdat het een supermooi wrak is! Daarna staat het volgende voor ons maagdelijke wrak op stapel!

groeten,
Barend

Geen opmerkingen:

Een reactie posten